| Start | Super Packer | Atari Graphics Studio / AGS | Graph2Font / G2F | Mads | MadPascal |   http://madteam.atari8.info  
SKŁAD GRUPY
PRODUKCJE
scena
gry
użytki
vbxe
SPRZĘT
Sio2SD / Pajero
Sio2SD / Rocky
Stereo / Pajero
GTIA / Psychol
ANTIC + VBXE test
ARTYKUŁY
DEMO EFFECTS
LINKI
   

Fox/Taquart
Jak ułożyć kostkę Rubika
Syzygy #8

Jeśli miałeś kiedyś okazję bawić się kostą Rubika, chociaż nie znałeś sposobu jej układania, to jest całkiem prawdopodobne, że udało ci się ułożyć najwyżej jedną ścianę.

Są ludzie, którym ułożenie kostki zajmuje mniej niż minutę. Czy są oni jakimiś geniuszami jak np. mistrzowie szachowi? Czy układanie kostki jest intelektualnym zajęciem? Po przeczytaniu tego artykułu zrozumiesz, że ułożenie kostki jest dziecinnie proste i wymaga tylko trochę wprawy.

Na początku trzeba kostkę pomieszać. Wbrew pozorom nie jest to takie proste, ale oczywiście zawsze się uda i nie wymaga żadnych umiejętności.

Teraz popatrz na kostkę. Zauważ, że środkowy kwadrat każdej ściany ma inny kolor. Co więcej wzajemny układ tych kolorów nigdy nie ulega zmianie w trakcie normalnej eksploatacji kostki. Więc sześciu klocków w ogóle nie układamy, bo zawsze są ułożone.

Zaczynamy od ułożenia jednej ściany. Wybierz sobie kolor, który chcesz najpierw układać. Ja z przyzwyczajenia zawsze układam najpierw biały.

Chwyć kostkę tak, aby wybrany kolor [zwany dalej białym :) ] był kolorem środkowego kwadratu górnej ściany. Teraz musisz ułożyć 4 przylegające do niego białe kwadraty, ale w ten sposób, by pasowały one również do kolorów bocznych ścian. Znajdz jeden taki klocek, ustaw białym polem do góry i obróć górną warstwę, tak aby drugi kolor wspomnianego klocka pasował do koloru ściany bocznej. Podobnie wstaw pozostałe trzy klocki, ale teraz już uważając, żeby nie popsuć tego, co wcześniej ułożyłeś.

Jeżeli ci się udało, to powinieneś mieć biały krzyż i dwa kwadraty jednakowego koloru na każdej z bocznych ścian. Teraz poszukaj i wstaw we właściwe miejsca rogi górnej warstwy. Żeby wstawić róg do górnej warstwy we właściwe miejsce, trzeba go mieć na dolnej. Poszukaj więc najpierw, czy w dolnej warstwie jest jakiś róg z białym kolorem. Jeśli tak, to wstaw go na właściwe miejsce. Jak po jakimś czasie zauważysz, są dwa sposoby wstawiania. Może się zdarzyć, że klocek jest na swoim miejscu, lecz obrócony. Wtedy należy go "wyjąć" (nie dosłownie, tylko wstawić inny na jego miejsce), a następnie wstawić ponownie.

Jak do tej pory musiałeś wykazać się własną pomysłowością, aby wstawiać klocki na właściwe miejsce. Nic w tym dziwnego, że na początku wydaje się to trudne, ale sądze, że w końcu każdy ułoży tę jedną ścianę.

I właściwie na tym etapie kończy się pomysłowość w układaniu kostki. Dalej układanie toczy się według algorytmów, które zrozumiałby nawet głupi komputer (każdy komputer jest głupi).

Ucząc się najlepiej mieć ściągawkę na kartce z opisanymi ruchami. Ze względów technicznych (GHE), ja tego nie narysuję, ale radzę, żeby tak zrobić. Każdy rysunek będzie odpowiadał jednemu obrotowi. Rysujemy kwadrat 3 na 3 i jedną strzałkę pokazującą co i w którym kierunku obrócić. Algorytmy są tak skonstruowane, że manipulujemy stale patrząc na jedną ścianę. Ja zastosuję następujące oznaczenia ruchów:

GL - górna warstwa w lewo
GP - górna warstwa w prawo
DL - dolna warstwa w lewo
DP - dolna warstwa w prawo
LG - lewa warstwa w górę
LD - lewa warstwa w dół
PG - prawa warstwa w górę
PD - prawa warstwa w dół
OL - obrót całej widocznej warstwy w lewo
OP - obrót w prawo (jak wskazówki zegara)

Dwa ostatnie ruchy rysujemy jako zaokrąglone strzałki.

Wracając do układania. Układamy teraz drugą warstwę, to znaczy ma być w porządku wszystko poza dolną ścianą (w moim przypadku żółtą).

Patrzymy na cztery klocki stanowiące krzyż dolnej warstwy. Szukamy takiego, który nie ma koloru żółtego. Taki klocek powinien być z boku, a nie na dole kostki (orientacja: górna ściana jest biała). Najpierw kręcimy dolną warstwą tak, aby boczny kolor klocka pasował do koloru ściany (4 już ułożonych kwadratów). Patrząc pod spód widzimy, że klocek powinien być wstawiony w lewo lub w prawo. W zależności od tego wykonujemy następujące ruchy: (patrzymy na boczną ścianę i przestawiamy klocek z jej dołu na lewy/prawy bok)

 w lewo: DP LD DL LG DL OL DP OP
w prawo: DL PD DP PG DP OP DL OL

Analogicznie postępując ułożymy pozostałe klocki. Mogą przy tym wystąpić szczególne przypadki:

  • 1) na dole mamy same klocki z żółtym, a boczne klocki są w złych miejscach

  • 2) klocek z boku jest na swoim miejscu, ale przekręcony

    W obu przypadkach wyjmujemy klocek, który źle siedzi, tzn. wstawiamy na jego miejsce żółty. Wtedy mamy ten klocek na dole i wstawienie go właściwie nie stanowi problemu.

    Teraz przystępujemy do układania trzeciej warstwy. Od tej pory odwracamy kostkę tak, aby nieułożona warstwa (z żółtą ścianą) była na górze.

    Najpierw ustawimy klocki krzyża na swoim miejscu. Na razie nie przejmujemy się, czy są odpowiednio odwrócone (tzn. żółty może być z boku). Obracamy warstwą tak, aby uzyskać jeden z przypadków:

  • 1) Jeden pasujący klocek mamy przed sobą, a drugi z prawej strony

  • 2) Jeden pasujący klocek mamy przed sobą, a drugi naprzeciwko

    Przypadek 2) jest gorszy, gdyż musimy wykonać sekwencję dwukrotnie (po jednokrotnym wykonaniu uzyskujemy przypadek 1). W obu przypadkach wykonujemy następujące ruchy (patrzymy na ścianę boczną):

    OP PG GL PD GP OL
    

    Po czym obracamy górną warstwę tak, aby krzyż pasował (albo jeśli mieliśmy przypadek 2, żeby uzyskać przypadek 1 i go rozwiązać). Krzyż jest na swoim miejscu. Teraz trzeba obrócić te klocki, które mają żóły z boku zamiast u góry. Jeśli takich klocków nie ma, to ten krok pomijamy. Chwytamy kostkę tak, aby klocek, który chcemy obrócić, mieć przed sobą. Praktycznie są dwa przypadki:

  • 1) Dobrze ustawione klocki mamy po bokach

  • 2) Jeden dobrze ustawiony klocek mamy najdalej od siebie, a drugi z prawej strony

    Teraz 4 razy powtarzamy coś takiego:

  • - obróć środkową poziomą warstwę w prawo

  • - obróć przednią warstwę w prawo (OP)

    W praktyce pierwszą czynność robimy tak, że obracamy dwie dolne warstwy w prawo, po czym cofamy dolną (DL).

    Nie martwmy się, że po przekręceniu jednego klocka popsuły się nam klocki z drugiej warstwy. Teraz nie przekręcamy kostki, lecz przekręcamy żółtą warstwę w prawo (GL) tak, aby mieć przed sobą następny klocek do obrócenia. Znowu robimy te cztery ruchy. Teraz wystarczy tylko przekręcić żółtą warstwę tak, żeby kolory bocznych ścian pasowały.

    A teraz najlepsza zabawa: ustawianie rogów. Znowu najpierw ustawiamy, a dopiero później obracamy. Jeśli rogi są ustawione dobrze, to mamy szczęście i ten krok sobie darujemy.

    Zazwyczaj jeden róg jest ustawiony dobrze. Powinien on być oddalony od nas i po lewej stronie. Przestawienie trzech pozostałych rogów wygląda tak:

    OP DP OP OP DP DP OP OP DL OL GL
    

    ... po czym wszystkie ruchy powtarzamy drugi raz, lecz zamiast ostatniego GL wykonujemy GP. Radzę nie pomylić się w środku.

    Może się okazać, że rogi nadal nie są na miejscu, ale zmieniły swoje położenie. Wtedy powtarzamy procedurę i na pewno wszystko będzie w porządku.

    Zostaje tylko obrócić rogi. Obracać będziemy róg oddalony i po prawej stronie. Róg ten nie powinien być żółty na górze w przeciwieństwie do tego oddalonego po lewej stronie.

    Wykonujemy ruchy: PG DL PD DP i patrzymy, czy kwadrat oddalony po prawej stronie nie jest już żółty. Jeśli nie, to powtarzamy te cztery ruchy, aż tak będzie. Wtedy przekręcamy żółtą warstwę w prawo (GP). Znów robimy po cztery ruchy, aż uzyskamy żółty w w/w miejscu. Jeśli jeszcze są rogi do obrócenia, to znowu GP itd. Dopóki nie obrócimy wszystkich, mamy bałagan w dwóch pozostałych warstwach, czym nie należy się przejmować.

    Gdy mamy całą ścianę żółtą, to wystarczy przekręcić warstwę i proszę bardzo - kostka ułożona.

    Uwaga!
    Powyższy algorytm co prawda pozwala zawsze ułożyć kostkę, lecz wymaga na to ok. 5 minut. Na pewno istnieją inne algorytmy, prostsze i szybsze. Fox/Taquart

  •  

    madteam.atari8.info © MadTeam, hosted: www.atari8.info