Artykuł ten przeznaczony jest dla osób zainteresowanych tworzeniem grafiki na Atari XL/XE, czyli, jak sądzę, dla każdego. Zdradzę Wam opis pewnej bardzo prostej sztuczki, która pozwoli Wam na uzyskanie większej liczby kolorów w trybie GR. 15+16, zamiast standardowych czterech. Ma ona oczywiście zarówno wady, jak i zalety. Oto one:
ZALETY:
możliwość uzyskania 6, 10, lub 16-tu kolorów zamiast
4-rech;
nie używa się przerwań, ani żadnych sztuczek programowych;
używa się zwykłego programu graficznego;
wszystkie kolory mogą być bez problemu umieszczone
w jednej linii, (przy wykorzystaniu przerwań nie);
sztuczkę tę można bez obaw łączyć z wykorzystaniem
przerwań;
|
WADY:
na obszarach, gdzie używa się dodatkowych kolorów,
rozdzielczość pionowa zmniejsza się o połowę;
wybór kolorów nie jest zupełnie dowolny;
|
Jak tego dokonać? Tajemnica tkwi w zręcznym użyciu funkcji miksowania kolorów. Bez obaw, na ekranie nie będzie tego widać! Miksowane kolory muszą być koniecznie o tej samej jasności, oraz należy je mieszać zmieniając kolor co jedną, poziomą linię ekranu. Oba kolory zleją się w jeden, a zmieniając kolory podstawowe miejscami, otrzymamy inny odcień. Tak więc z kombinacji 2-ch kolorów otrzymamy 2 dodatkowe, z 3-ech - 6, z 4-ech - 12 (+4 normalne). Tabelka możliwych kombinacji wygląda tak:
miksujemy 2 kolory (0 i 1):
1
|
2*
|
3*
|
4
|
5
|
6
|
0000 0000 0000 0000
|
0000 1111 0000 1111
|
1111 0000 1111 0000
|
1111 1111 1111 1111
|
2222 2222 2222 2222
|
3333 3333 3333 3333
|
|
miksujemy 3 kolory (0, 1 i 2):
1
|
2*
|
3*
|
4*
|
5
|
6*
|
7*
|
8*
|
9
|
10
|
0000 0000 0000 0000
|
0000 1111 0000 1111
|
0000 2222 0000 2222
|
1111 0000 1111 0000
|
1111 1111 1111 1111
|
1111 2222 1111 2222
|
2222 0000 2222 0000
|
222 1111 2222 1111
|
2222 2222 2222 2222
|
3333 3333 3333 3333
|
|
miksujemy wszystkie 4 kolory (0, 1, 2 i 3):
1
|
2*
|
3*
|
4*
|
5*
|
6
|
7*
|
8*
|
9*
|
10*
|
11
|
12*
|
13*
|
14*
|
15*
|
16
|
0000 0000 0000 0000
|
0000 1111 0000 1111
|
0000 2222 0000 2222
|
0000 3333 0000 3333
|
1111 0000 1111 0000
|
1111 1111 1111 1111
|
1111 2222 1111 2222
|
1111 3333 1111 3333
|
2222 0000 2222 0000
|
2222 1111 2222 1111
|
2222 2222 2222 2222
|
2222 3333 2222 3333
|
3333 0000 3333 0000
|
3333 1111 3333 1111
|
3333 2222 3333 2222
|
3333 3333 3333 3333
|
("*") - kolor dodatkowy
|
Oczywiście mieszanie koloru z samym sobą, to kolor normalny. Niestety, ze znanych mi programów, jedynie "Blazing Paddles" (36kB) umożliwia właśnie takie mieszanie. I jeszcze rada: najlepsze efekty uzyskacie używając 6, lub 10 kolorów, bowiem przy 16 trudno jest otrzymać wyraźne kontury, ale to już sami sobie wypróbujcie. Można też tę sztuczkę połączyć z przerwaniami i "zatkać" znajomego komodorowca.
Sztuczkę tę odkryłem przypadkiem kilka lat temu, a w lipcowym "Top Secret" znaleźć można opis gry "Sexy Six" (196kB) na Atarka, w której autor wykorzystał identyczny trick, mieszając tryby 9 i 11, uzyskując nagie panienki w 256-ciu kolorach. Namawiam do kupna tej gry (oczywiście oryginału!!!) i przekonania się na własne oczy.